Кодекс етики патентних повірених

Кодекс етики патентних повірених

Презентацію підготувала Марія Ортинська, член Правління НАПА, адвокат та патентний повірений України, засновниця IPSTYLE,  адвокат штату Нью-Йорк (США)





Кодекс етики патентних повірених

 

Розділ щодо конфлікту інтересів

 

Визначення термінів

 

Представник у справах інтелектуальної власності (далі Представник) особа, яка представляє інтереси іншої особи з питань інтелектуальної власності, зокрема:  патентний повірений, фахівець у сфері інтелектуальної власності, інші особи, що є практикуючими юристами, адвокатами, консультантами та компанії в яких працюють зазначені у цьому положенні особи  та здійснюють представництво інших осіб в УКРНОІВІ.

 

Клієнт - фізична або юридична особа, яка звернулась до представника у справах інтелектуальної власності щодо надання професійної допомоги із запитом або уклала договір чи іншим чином замовила послуги із надання професійної допомоги. Потенційний клієнт, клієнт якому надають послуги на безкоштовній основі є Клієнтом у розумінні Кодексу етики патентних повірених.

 

Конфлікт інтересів

 

Під конфліктом інтересів слід розуміти суперечність між:

 

-          особистими інтересами Представника та його професійними правами та обов'язками перед клієнтом, наявність якої може вплинути на об'єктивність або неупередженість під час виконання професійних обов'язків, а також на вчинення чи не вчинення ним дій під час здійснення професійної діяльності;

 

-          інтересами двох і більше клієнтів Представника, які є взаємно суперечливими або вірогідно можуть стати суперечливими у випадку якщо Представник консультував, представляв інтереси по відповідним об’єктам права інтелектуальної власності.

 

         Зокрема, діями що становлять конфлікт інтересів є:

 

-          Подача заявки на реєстрацію торговельної марки, промислового зразка, що є тотожною до:

 

(а) торговельної марки щодо якої Представник проводить пошук на тотожність і схожість щодо однорідних товарів та/або послуг[1];

 

(б) промислового зразка щодо якого Представник проводить пошук;

 

(в) торговельної марки, поданої на реєстрацію Представником за умови  однорідності товарів та/або послуг[2];

 

(г) промислового зразка, поданого на реєстрацію Представником.

 

-          Подача заперечення проти реєстрації торговельної марки, промислового зразка, винаходу, які Представник подавав в інтересах іншого клієнта та/або є представником за заявкою, свідоцтвом, патентом.

 

 

        

Приклади дій, які не становлять конфлікт інтересів:

 

-          Подача заявок на патентування винаходів, корисних моделей, реєстрацію промислових зразків, торговельних марок на ім’я клієнтів, що здійснюють свою діяльність в одній сфері (наприклад, фармацевтичній, телекомунікаційній сфері, виробництві продуктів харчування, тощо);

 

-          Представник подав заявку на реєстрацію ТМ №1 в інтересах Особа 1 та Особа 2. Подача заявки на ТМ №2 що не є тотожною чи схожою до ступеня змішування з ТМ № 1 в інтересах Особа 1 не є дією, що становить конфлікт інтересів;

 

-          Представник подав заявку на патентування винаходу №1 в інтересах Особа 1 та Особа 2. Подача заявки на патентування винаходу №2 в інтересах Особа 1 та Особа 3 не є дією, що становить конфлікт інтересів;

 

-          Представник у справах інтелектуальної власності отримав запит щодо вартості реєстрації ТМ №1 від Особа 1, проте Особа 1 вирішила не починати співпрацю із Представником. Подача заявки на реєстрацію ТМ № 1 від Особа 2 після спливу розумного строку (3 місяці із дати звернення Особа 1) не є дією, що становить конфлікт інтересів;

 

-          Представник отримав базовий запит[3] щодо можливості реєстрації ТМ №1 від Особа 1, проте Особа 1 вирішила не починати співпрацю з Представником . Подача заявки на реєстрацію ТМ № 1 від Особа 2 після спливу розумного строку (3 місяці з дати звернення Особа 1) не є дією, що становить конфлікт інтересів. У такому випадку Представник має право вчиняти всі дії, які передбачені чинним законодавством для представництва інтересів Особа 2, у тому числі подавати заперечення проти реєстрації торговельних марок інших осіб.

 

 

Приклади дій що рекомендується оцінювати залежно від ситуації

 

 

-          Представник подав заявку або вчиняв інші дії щодо заявки або охоронного документа Особи 1. Подача заявки, вчинення інших дій в інтересах Особи 2 що можуть суперечити або суперечать інтересам Особи 1, що стосуються іншого проєкту, продукту, напрямку не обов’язково є конфліктом інтересів.  Наприклад, Представник  подав заявку на реєстрацію торговельної марки Абракадабра в інтересах Особа 1.

 

а) Подача заявки на реєстрацію торговельної марки Абракадабра із зображенням або Абракадабра Глобал в інтересах Особа 2 є конфліктом інтересів у випадку, якщо ТМ Абракадабра є чинною та зареєстрована на Особу 1.

 

б) Проте подача заявки на реєстрацію торговельної марки Троянда в інтересах Особа 2 не є конфліктом інтересів, навіть якщо у Особи 1 є продукт, подана заявка на реєстрацію ТМ Троянда з іншим Представником.

 

в) Також подача заявки на патентування винаходу, корисної моделі в інтересах Особи  2 не є конфліктом інтересів, навіть якщо майнові права на винахід, корисну модель Особа 2 можуть суперечити інтересам Особи 1.

 

 

Конфлікт інтересів при подачі заявок в інтересах кількох заявників, винахідників, авторів

 

Склад винахідників винаходу, корисної моделі, автора промислового зразка не впливає на конфлікт інтересів.

 

У разі подачі заявки на реєстрацію торговельної марки в інтересах кількох заявників, подача наступних тотожних або схожих до ступеня змішування торговельних марок в інтересах іншого складу заявників (зокрема, не включення одного із співзаявників), становить конфлікт інтересів.

 

У разі подачі заявки на реєстрацію торговельної марки в інтересах кількох заявників, подача наступних не тотожних та не схожих до ступеня змішування торговельних марок в інтересах іншого складу заявників (зокрема, не включаення одного із співзаявників),  не становить конфлікт інтересів.

 

У разі подачі заявки на патентування винаходу, корисної моделі в інтересах кількох заявників, подача наступних заявок на винаходи, корисні моделі, торговельні марки та інші об’єкти права інтелектуальної власності,  не становить конфлікт інтересів.

 

 

Представлення інтересів клієнтів, інтереси яких є взаємно суперечливими

 

Представник без письмового погодження з клієнтами, щодо яких виник конфлікт інтересів, не може бути представником  одночасно двох або більше клієнтів, інтереси яких є взаємно суперечливими або вірогідно можуть стати суперечливими, а також за таких обставин надавати їм професійну допомогу.

 

Представник без письмового погодження з клієнтом, щодо якого виник конфлікт інтересів, не може представляти клієнта чи надавати йому професійну  допомогу, якщо інтереси клієнта суперечать власним інтересам представника у справах інтелектуальної власності.

 

За відсутності письмового погодження клієнта, в разі виникнення конфлікту інтересів в процесі надання Представником, таке представництво має бути припинено з дотриманням умов, визначених законодавством України та цим Кодексом етики.

 

Письмове погодження клієнта, щодо якого виник конфлікт інтересів

 

У разі отримання Представником конфіденційної інформації від клієнта, якому він надавав професійну  допомогу, пов'язану з інтересами нового клієнта при наданні професійної допомоги, Представник зобов'язаний отримати письмове погодження клієнтів, між якими виник конфлікт інтересів.

 

Представник може отримати письмове погодження клієнта щодо відмови від конфлікту інтересів у майбутньому. Таке письмове погодження може бути частиною договору про надання послуг. Письмове погодження має містити пояснення щодо конфлікту інтересів та наслідків відмови від конфлікту інтересів у майбутньому. 

 

Припинення обов’язку дотримання конфлікту інтересів

 

Представник не має обов’язку дотримання конфлікту інтересів у випадку коли клієнт здійснює недобросовісні практики. Недобросовісною практикою є, зокрема, звернення клієнта із запитом до Представника виключно з метою створення конфлікту інтересів.

 

[1] Однорідність товарів та послуг визначається відповідно до чинного законодавства, Методичних рекомендацій з окремих питань проведення експертизи заявки на знак для товарів і послуг та підходів УКРНОІВІ та судової практики

 

[2] Див. Однорідність у зносці 1

[3] Базовий запит — звернення клієнта яке містить інформацію про назву торговельної марки, назву, сферу винаходу, корисної моделі; цілі клієнта (отримання домену .ua, можливість продажу товару в Інтернет, тощо); найменування заявника чи заявників, винахідників за заявкою та інша вихідна інформація при цьому Представнику невідома інформація про можливий конфлікт та зв’язки між Особою 1 та Особою 2.